Paper Slim laden van voertuigen op een energiehub
Download de paper
Klik hier om de paper te downloaden.
Voor wie is deze tool bedoeld?
Deze paper is bedoeld voor logistieke bedrijven die hun wagenpark elektrificeren en het laden van de batterijen willen optimaliseren op basis van de actuele beschikbaarheid van energie en de diverse financiële prikkels voor flexibiliteit. De paper geeft uitleg hoe je het laden slim kunt doen om de kosten te optimaliseen terwijl je laadpatroon goed wordt ingepast in het energiesysteem. Het is een brede uitleg van de diverse marktmechanismen en de techniek die ervoor nodig is om hierop in te kunnen spelen.
Wat houdt het in en hoe werkt het?
De paper beschrijft hoe je het slimme laden van elektrische voertuigen af kunt stemmen op de binnen de energiehub beschikbare capaciteit, en op externe marktmechanismen. De ondernemer die slim wil laden moet rekening houden met technische zaken, met communicatie (welke protocollen zijn nodig en hoe koppel je een laadplein aan de energiehub) maar ook met organisatorische zaken en juridische aspecten.
Voordelen van deze tool
- Integraal beeld – de paper geeft inzicht in alle aspecten waarmee je te maken krijgt bij het slim laden van elektrische logistieke voertuigen
- Duidelijke uitleg – de informatie is toegankelijk en begrijpelijk, ook voor niet-technische mensen.
Wat is de status van de tool?
De paper is opgesteld door Heliox en ElaadNL en is gereed voor publicatie.
De paper is gevalideerd op basis van praktijkervaring van Heliox echter de in deze paper getoonde data en grafieken zijn in verband met de vertrouwelijkheid niet herleidbaar tot individuele klanten van Heliox.
Meer weten?
Deze paper is ontwikkeld als onderdeel van het MOOI EIGEN-project, dat zich richt op het ontwikkelen van een blauwdruk en allerlei hulpmiddelen voor energiehubs. Wil je meer informatie, ondersteuning of jouw ervaringen delen met betrekking tot deze paper? Neem dan contact op met:
Paul Broos – ElaadNL paul.broos@elaad.nl
of
Roland Kahmann – Heliox kahmann@siemens.com